Over

EVEN VOORSTELLEN..

Aangenaam, ik ben de Violette achter 'Via Violette Marketing & Advies'. De meeste mensen kennen mij vanuit de Foodservice markt, waar ik sinds mijn afstuderen actief in ben. Waarom Foodservice?


In 2008 rondde ik in Rotterdam mijn universitaire studie International Business af met de Master Entrepreneurship & New Business Venturing.


Ik speelde altijd met de gedachte om een eigen horecaformule te ontwikkelen, maar zoals mijn Master al leerde; in het diepe springen doe je meestal als je niets te verliezen hebt. Toen ik afstudeerde was het crisis en later bouwde ik een carrière en leven op waarin een eigen horecazaak niet goed paste. Maar mijn passie voor food ben ik trouw gebleven. Ik heb altijd in de foodindustrie gewerkt en de ontwikkelingen rondom Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in combinatie met FMCG op de voet gevolgd. 15 jaar geleden was het voornamelijk een marketingtool. Nu is het een voorwaarde voor succes; een prachtige en noodzakelijke ontwikkeling.


Het liefste zet ik me in voor producten of business modellen die helpen deze ontwikkeling te versnellen: introduceren van gezonde/plantaardige voeding, voedselverspilling tegengaan, CO2 neutraal produceren, plasticreductie, true pricing etc.


Sinds 2018 ben ik actief als interimmer in trade en B2B marketing en vervul ik uiteenlopende opdrachten voor 24 tot 32 uur per week, voornamelijk in de food business. Ook alle andere branches die bezig zijn met verduurzaming zijn een leerzame verbreding.


De afwisselende opdrachten geven mij de energie die ik nodig heb om het beste uit mezelf te halen. De diverse manieren van werken geven mij steeds weer nieuwe inzichten. Bij iedere opdracht maak ik waardevolle verbindingen. Zo help ik opdrachtgevers met de nodige inzichten en frisse blik om samen te blijven verbeteren en de weg te vinden naar duurzaam succes.


MIJN INTERIM PORTFOLIO MIJN RECENSIES

AUTONOME DENKER, BEWUST INNOVEREN, SNEL SCHAKELEN, RESULTAAT- EN KLANTGERICHT


Door mijn sterke combinatie van analytisch vermogen, brede ervaring in FMCG/Foodservice, en gedrevenheid krijg ik al snel het vertrouwen om complexe strategische vraagstukken op te lossen en te koppelen aan een pragmatisch marketingplan.


Met mijn autonome manier van werken en oprechte nieuwsgierigheid naar de drijfveren van de klant, weet ik snel tot de kern door te dringen en vernieuwende, effectieve, en duurzame campagnes en producten te ontwikkelen.


Daarbij laat ik ook graag zelf mijn handen wapperen, want direct resultaat zien is het leukste dat er is!


En een beetje plezier maken trouwens ook..


MIJN OPLEIDINGEN

Benieuwd naar mijn opleidingen en extra curriculum activiteiten?


Customer Journey Management

Beeckestijn Business School, 2018

Incl. opdracht voor SMIT & DORLAS.

Cijfer: 9-

BEKIJK OPDRACHT

Marketing Automation & Campagne Management

Beeckestijn Business School, 2022-2023

Incl. case study en project voor Arla Foodservice.

Cijfer: 8-

Master Entrepreneurship & New Business Venturing - RSM University R'dam, 2006 -2008

Incl. Studiereis Israël & Afstudeerscriptie Heineken International: 'Microfranchising as alternative market entry strategy for Heineken in Ethiopia'. Cijfer 8.5

Bachelor International Business

Maastricht University, 2002 - 2006

Major Organization, Minor International Strategy. Cijfer 7.

Incl. 6 mnd studie op VUB Solvay Business School Bruxelles met vakken  Entrepreneurship & Innovation: Cijfer 8.

International Future Leadership Program

Ashridge Business School, 2011-2013

Internationaal Young Potential/Future Leadership programma van FrieslandCampina in NL, London, Shanghai

P2 projectmanagement - Stakeholder engagement - Selling, Finance & Negotiation

FrieslandCampina Academy, 2011-2014

Diverse interne opleidingen.

Winnaar Partnershipverkiezing 2012

FrieslandCampina & Agriterra

Projectleider 'Hoe gaan we verspilling van melk tegen in Kenia, waardoor minder burgers ondervoed raken en meer boeren en ondernemers brood kunnen verdienen aan betaalbare en kwalitatieve zuivelproducten’. Tevens plaatselijk consumentenonderzoek opgezet in Nairobi.

Scriptie 'Microfranchising as alternative market entry strategy in beer market'

Heineken International, Addis Abeba, 2007

Master RSM University Rotterdam

De Sources of Growth study is de basis geweest voor mijn Master afstudeerscriptie. Ik vond het dubbel om een business case te maken voor bier in één van de armste landen ter wereld. Vandaar dat ik heb geïnventariseerd d.m.v. een case study hoe je door de keuze van een business model meer waarde kunt toevoegen als bedrijf voor je merk én het land. Ik heb gekeken naar microfranchising als business model en de toepasbaarheid daarvan voor Heineken in Ethiopië. Cijfer 8,5.


MIJN VASTE FUNCTIES

Voordat ik als zelfstandige begon heb ik diverse vaste functies gehad. Een overzicht vind je hieronder.


Senior marketeer Winkelgebieden

Urban Solutions, 2016 - 2018

Accountmanager on- en offline marketingcommunicatie-strategie voor winkelcentra. Samenwerking in marketingprojecten en customer journey trajecten met gemeentes, beleggers en ondernemersverenigingen.


Winnaar NRW Marketingprijs 2018 met #BeYourself campagne. 

Business Development Manager

Opmerken, 2015

Opmerken helpt retailmerken om distributie en rotatie te verhogen in kanalen die niet eenvoudig via buitendienst te bewerken zijn (klein, wisselend personeel/vrijwilligers).

  • Uitbouwen loyaliteitsplatform ‘ProfKantine’: marketing automation optimalisatie (Clang) en acquisitie en account management A-merken (o.a. PepsiCo, DE, Mars, Haribo)
  • Ontwikkeling nieuwe loyaliteitsconcepten voor Leisure en Onderwijs

Channel Marketeer Foodservice

FrieslandCampina, 2009 - 2014

  • Ontwikkeling en implementatie kanaalplan voor productportfolio zuivel en sappen voor segment Bedrijven & Zorg
  • Brand- en trademarketing: activatie en introductie (o.a. CoolBest, & Optimel drinkbekers, Mona & Optimel desserts)
  • Category management projecten Zuiveldranken en Desserts Catering (Albron, SAB, Prorest)
  • Conceptontwikkeling online platform ‘Voeding in de zorg’ en spaarprogramma
  • Data, analyse, shopper insights, onderzoek

Formulemanager Julia's, DE Café

NS Stations/ Servex, 2008 - 2009

  • Optimalisatie formule- en assortimentsbeleid van o.a. Julia’s en D.E. Café
  • Ontwikkeling activaties i.s.m. leveranciers
  • Communicatie naar winkelpersoneel, incl. HACCP training

Stage - Sources of Growth study Ethiopia

Heineken International, Addis Abeba, 2007

Zelfstandig plaatselijk opzetten en (laten) uitvoeren van consumenten-, distributie- en deskonderzoek in diverse steden in Ethiopië over periode van 4 mnd. Oplevering van haalbaarheidsrapport t.b.v. market entry van Heineken in Ethiopië.

Lokale Marketing Medewerker

Laurus/Super de Boer, 2006

Lokale marketingactiviteiten verzorgen voor plaatselijke ondernemers en filialen van Super de Boer, waaronder opmaak h-a-h folders.

Bediening

diverse horecazaken, 1999 - 2006

Diverse restaurants in Brabant en Maastricht

Share by: